معنى الدومين والاستضافة؟

معنى الدومين والاستضافة - شروحات تجهيز لخدمات البرمجيات

شاهد في المقالة

يعني إيه دومين/نطاق

بنسمع كتير واحنا بنعمل موقع إلكتروني عن الدومين والاستضافة يا ترى إيه معنى الدومين والاستضافة.
ببساطة.. تخيل إن احنا ضيوفك وهنجيلك زيارة لبيتك تفتكر محتاجين إيه علشان نزورك.. بالطبع (عنوان بيتك) دي الطريقة الوحيدة علشان نوصل لبيتك مظبوط، هو ده بقى معنى الدومين أو النطاق (عنوان موقعك) اللي من خلاله الناس هتعرف تزورك.

يعني إيه استضافة/سيرفر

نفس المثال اللي فوق لما زرناك وكنّا ضيوفك وروحنا على العنوان الخاص ببيتك (عنوان موقعك)، البيت الخاص بيك أو العنوان ده موجود على قطعة أرض بمساحة معينة تحوى أركان شقتك.. الاستضافة بقى هي نفس قطعة الأرض دي ولكن عبارة عن جهاز كمبيوتر بمواصفات جبارة بتمتلك فيها مساحة يوضع في هذه المساحة الملفات البرمجية الخاصة بموقعك الإلكتروني لكي يظل متصلًا بالإنترنت 24 ساعة طوال الأسبوع.

وطالما وصلت للمقالة دي وإنت عندنا ضيف فتعالا نشرحلك بالتفصيل عن الاستضافات لإنها خدمة عندنا في تجهيز لخدمات البرمجة وعاملين عليها عروض ممتازة.

» اتكلمنا إن الاستضافة أو السيرفر هو جهاز كمبيوتر بمواصفات جبارة ومساحة وبكده فاحنا نقدر نختار المساحة على حسب متطلبات الموقع الإلكتروني بتاعنا وحسب نوعه وأنواع المواقع الإلكترونية كتير معظم الأنواع ذكرناها في باقات تصميم المواقع على موقعنا..

مش كده وبس نقدر كمان نختار المواصفات التقنية زي حجم الرام والبروسيسور الخاص بالجهاز وتفاصيل تانية كتير ذكرناها بالتفصيل في باقات الاستضافات الخاصة بتجهيز ومش هننسى نقولك إن بنوفر أرباح لمن يعلن عنّا وتقدر تربح قيمة تصل لـ 300 دولار لكل عملية حجز استضافة عندنا.

علشان منطولش عليكم قولوا طولوا (ابتسامة).. تعالوا نعرف إزاي نختار الاستضافة صح.

أنواع الاستضافات/السيرفرات

يوجد أنواع عديدة من الاستضافات ويتم تحديد نوع الاستضافة المناسب بحسب طبيعة الموقع الإلكتروني الخاص بك وطبيعة وعدد الزوار أيضًا.. في الأسطر القادمة سنشرح نبذة بسيطة عن كل نوع.

استضافات مشتركة/شيرد

استضافة مشتركة/الشيرد: أرخص نوع من أنواع الاستضاقات وبيكون جهاز كبير فيه عدد من المواقع الإلكترونية مع بعض.
الاستضافات المشتركة من تجهيز لخدمات البرمجةيعني المواقع دي بتشترك مع بعض في موارد جهاز الكمبيوتر وطبعًا النوع ده من الاستضافات أقلهم سرعة من حيث تحمل المواقع وأقلهم أمان لإن كله مع بعضه والكل بيشترك في IP واحد، لكن النوع ده من الاستضافات بيكون مفيد للمشاريع الناشئة والصغيرة والعملا اللي لسه بيشقوا طريقهم في عالم الإنترنت وبالمناسبة في عرض خصم 50% على باقات العروض في الاستضافات المشتركة من تجهيز.

استضافات VPS

استضافة VPS: هو اختصار لمصطلح Virtual Private Server وتعنى الخادم أو السيرفر الافتراضي الخاص.

سيرفرات vps من تجهيز

تعتمد فكرته على تقسيم السيرفر الرئيسى لمجموعة من السيرفرات الافتراضية Virtual Servers، بحيث تتقاسم جميعها موارد الخادم الرئيسى بشكل ثابت ومحدد كى لا يسمح لأحد السيرفرات الافتراضية بالتعدى على الجزء المخصص لسيرفر آخر.

وحينها يصبح كل سيرفر VPS مستقل بذاته إلى حد ما وله موارده الخاصة ويمكن التحكم به والتعامل معه بشكل منفصل ومعزل عن السيرفر الرئيسى أو السيرفرات الافتراضية الأخرى التي تتقاسم معه جهاز الخادم الكبير.

من الصعب على هذه الخوادم أن تؤثر على بعضها البعض. وهذا أهم ما يميز استخدام استضافة VPS عن استخدام استضافة مشتركة مع زيادة معدل الأمان أيضًا. تصفح خصومات باقات VPS من تجهيز.

استضافات الكلاود

استضافة الكلاود Cloud: استضافة تستقبل ملفات موقعك الإلكتروني على أكثر من جهاز حول العالم فهي تشكل سحابة، جميع هذه الأجهزة متصلة ببعضها البعض مما يوفر لك ترافيك عالي جدًا جدًا للمواقع التي تحتاج لعدد زوار كبير.

استضافات الكلاود من تجهيز لخدمات البرمجةما يميز هذا النوع من الاستضافات أن الخدمة لا تتعطل إذ أن موقعك مستضاف على عدد كبير من السيرفرات وليس على سيرفر واحد مثل الأنواع الأخرى التي ذكرناها فإن تعطل خادم عمل الآخر.. ما يضمن بقاء الموقع متصلًا بنسبة تقارب الـ 100% لكنها مكلفة عن باقي أنواع الاستضافات ولكن تضمن لك تحمل أي كم من الترافيك.. لحسن الحظ نوفر خصم يصل لـ 800 دولار سنويًا لباقات الكلاود من تجهيز

استضافات الريسيلر

تقدر في النوع ده من الاستضافات إنك تكون موزع يعني تخصص مساحة الاستضافة وتعيد توزيعها على عدد من العملاء يعني بمعنى أصح بقيت شركة استضافة مواقع زي تجهيز كده وممكن تكون أحسن كمان مين عارف، طبعًا تقدر كمان تتحكم في باقي المزايا زي الباندويدث والرام والبروسيسور وحاجات تانية كتير.. هنتكلم عنها بالتفصيل في مقالة لوحدها متقلقش.

ليه أحجز من تجهيز

تعتمد الشركات على مبدأ الدعاية والتسويق فتقوم بإبراز بعض الخدمات للعميل لقاء أثمان زهيدة وإخفاء الخدمات الأصلية الهامة عنه، بحيث أنه سيحتاجها لا محالة فحينها يتوجب عليه الدفع لقاء هذه الخدمات.. ما يرفع من سعر الاستضافة بشكل مهيب.. ولا يخفى عن عميلي أن خدمات كالحماية والصيانة والتحديثات لا غنى عنهم بعد إنتهاء المشروع وبهذه الخدمات يستمر الموقع باستقرار وأمان.. هذه الخدمات تحديدًا هي مجرد كلمات تكتب في باقات الشركات للعميل ولا تنفذ مطلقًا وتكون بقيمة إضافية.. أما في تجهيز.. فصيانة موقعك وحمايته وتحديثه طوال مكوثك في الاستضافة مجانًا دون أي مقابل ولا أي أسعار خفية.

أعلن عن تجهيز

نحن في تجهيز نحب أن يستفيد الجميع.. لذا قررنا أن كل عملية حجز عن طريق أي معلن له نسبة معلومة مسبقًا ومحددة في باقات استضافاتنا بالموقع وتترواح بقيم مختلفة تصل إلى 300 دولار للحجز الواحد وهي أعلى قيمة موجودة بين كافة شركات الاستضافات.. تصفح باقات تجهيز الخاصة بالاستضافات فائقة السرعة.

أحتاج استضافة لي

يمكنك التواصل مباشرة عبر: 6128 1088 2010+ | أو من خلال البريد الخاص بنا: contact@tghez.com أو من خلال التواصل المباشر مع مدير الموقع: المهندس أحمد أسامة عبر: 6128 4366 2011+

شارك المقالة عبر

فيسبوك
غرد
تليجرام
البريد
لينكدإن
واتساب

مقالات ذات صلة

عن الكاتب

مدير موقع تجهيز
مدير موقع تجهيز
تجهيز كافة خدمات البرمجيات الخاصة بتصميم وتطوير وحماية المواقع الإلكترونية وتوزيع الاستضافات بمختلف الأحجام والأنواع وخدمات التصميم وإنشاء الهويات التجارية للمؤسسات والأفراد

شاركنا رأيك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

جميع الحقوق محفوظة© 2023 - موقع تجهيز

You cannot copy content of this page

Scroll to Top