بتفكر تعمل موقع إلكتروني ولو بعد سنة!

لو بتفكر تعمل موقع إلكتروني ولو بعد سنة اقرأ المقال ده

شاهد في المقالة

شغل ممتاز بأقل تكلفة

اللي بيطلب خدمة دائمًا بيفكر في (شغل ممتاز بأقل تكلفة) وده تفكير سليم قطعًا لكن للأسف اللي بيركز بس على أقل تكلفة ومش فارق معاه جودة الشغل وأهو نمشي حالنا!
 
أحنا بننصح مقدم الخدمة إن ميشتغلش معاه ويتق الله في مال الشخص ويعرّفه إن مشروعه هيقف عاجلًا أم آجلًا والموضوع في النهاية مسألة وقت، إزاي الكلام ده؟ تعالا نشرحلك.

محتاج تعمل موقع ويب/تطبيق

المفروض إنت كشخص محتاج تعمل موقع ويب أو تطبيق أو أي شىء له علاقة بالبرمجة لازم تسأل مقدم الخدمة اللي بتتفق معاه على بعض الأسئلة مثل:
 
» اسأله طبعًا عن سير العمل والدفع والخطة بتاعته لإنشاء مشروعك.
» شوف شغل قديم لمقدم الخدمة ودور على آراء العملاء السابقين ولو ملقتش اسأله فين آراء الناس وابحث جواها عن أركان رئيسية زي: (احترام الوقت ومدة التسليمالجودة المقدمةالمتابعة بعد التسليم).
» قوله: هو لو أنا حبيت أطور موقعي وأضيف حاجة أو تطبيقي هعرف عادي، يعني السيستم اللي اتبنى بيه الموقع قابل أصلًا لعمل تطويرات مستقبلية!
» طيب لو الموقع/التطبيق قابل للتطوير هعرف أطور من خلال أي حد متاح واللا لازم من خلال حضرتك بس!
» هل الموقع/التطبيق حضرتك هتعمله سيكيوريتي (حماية) – حضرتك عارف ولاد الأصول كتير، بالذات لو الواحد كبر واتعرف اسمه، فهل الخدمة دي متاحة؟ والا بقيمة إضافية والا مش موجودة أصلًا ولو مش موجودة ألاقيها فين؟ طبعًا هي موجودة في تجهيز بس مش ده موضوعنا (ابتسامة).

بعد الرد على الأسئلة

لو اتجاوب على الأسئلة دي ولقيت مقدم الخدمة بيقولك كذا، ادفع وإنت مطمن وحاول تناقشه هل متاح عنده يقلل القيمة والا لأ؟ لو لأ، متفرهدهوش معاك وتقوله أصل فلان بيعمله بكذا وعلان عمله لصاحبي بكذا!

الحساب النهائي

لازم يا جماعة تكونوا عارفين إن الحساب النهائي مش بيكون حساب الشغل بس ده حساب الخبرة والجهد والتقنية والوقت الخاص بمقدم الخدمة زي الدكتور، إنت بتقعد قدامه بفلوس يشوفك مش بيديك حاجة في إيديك غير ورقة تمنها 300 جنيه أو 600 جنيه استشارة.
هل إنت بتفاصل مع الدكتور؟ كشفك غالي يا دكتور أنا مش هدفع غير 120 جنيه أصل د. نشأت كشفه 100 فأنا كده دافع زيادة 20 جنيه!! هو ده ينفع! فمينفعش تروح لمتخصص وتقوله أصل فلان بيعمله بكذا، هيقولك: اتفضل روحله.

نصيحة تجهيز للعملاء

بالعكس أحنا بننصح العملاء اللي بتدور على تكلفة برخص التراب تروح للهنود وهيعملك مثلا موقع واستضافة وهتاخد الاتنين بـ 200 جنيه ويمكن أقل، طب حلو منجربه ده 200 جنيه بس، أيوه 200 جنيه بس وفيه أقل كمان بس جرب وبعدين تعالا أحكيلنا التجربة بتاعتك معاه!

  • اختاروا مقدمي الخدمة بعناية يا جماعة علشان شغلكم يفضل موجود، بدل ما تدفعوا أموال وبعدين تلاقوا الشغل زفت فتهدوا وتبنوا من جديد وتخسروا فلوسكم أو بعد الشغل تحتاجو دعم ولا تجدوه وإنتوا في أمس الحاجة إليه.

ليه أطلب من تجهيز

تعتمد الشركات على مبدأ الدعاية والتسويق فتقوم بإبراز بعض الخدمات للعميل لقاء أثمان زهيدة وإخفاء الخدمات الأصلية الهامة عنه، بحيث أنه سيحتاجها لا محالة فحينها يتوجب عليه الدفع لقاء هذه الخدمات.. ما يرفع من سعر الاستضافة بشكل مهيب.. ولا يخفى عن عميلي أن خدمات كالحماية والصيانة والتحديثات لا غنى عنهم بعد إنتهاء المشروع وبهذه الخدمات يستمر الموقع باستقرار وأمان.. هذه الخدمات تحديدًا هي مجرد كلمات تكتب في باقات الشركات للعميل ولا تنفذ مطلقًا وتكون بقيمة إضافية.. أما في تجهيز.. فصيانة موقعك وحمايته وتحديثه طوال مكوثك في الاستضافة مجانًا دون أي مقابل ولا أي أسعار خفية.

أعلن واربح مع تجهيز

نحن في تجهيز نحب أن يستفيد الجميع.. لذا قررنا أن كل عملية حجز عن طريق أي معلن له نسبة معلومة مسبقًا ومحددة في باقات استضافاتنا بالموقع وتترواح بقيم مختلفة تصل إلى 300 دولار للحجز الواحد وهي أعلى قيمة موجودة بين كافة شركات الاستضافات.. تصفح باقات تجهيز الخاصة بالاستضافات فائقة السرعة.

أحتاج استضافة

يمكنك التواصل مباشرة عبر: 6128 1088 2010+ | أو من خلال البريد الخاص بنا: contact@tghez.com أو من خلال التواصل المباشر مع مدير الموقع: المهندس أحمد أسامة عبر: 6128 4366 2011+

شارك المقالة عبر

فيسبوك
غرد
تليجرام
البريد
لينكدإن
واتساب

مقالات ذات صلة

عن الكاتب

مدير موقع تجهيز
مدير موقع تجهيز
تجهيز كافة خدمات البرمجيات الخاصة بتصميم وتطوير وحماية المواقع الإلكترونية وتوزيع الاستضافات بمختلف الأحجام والأنواع وخدمات التصميم وإنشاء الهويات التجارية للمؤسسات والأفراد

شاركنا رأيك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

جميع الحقوق محفوظة© 2023 - موقع تجهيز

You cannot copy content of this page

Scroll to Top